• 4.5, 2 Ratings

De duikende dieren-regel

Hoe groter je wordt als dier, hoe langer je onder water kan blijven. Die evolutionaire regel hebben wetenschappers van de Radboud Universiteit, samen met collegas uit het Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk en de Verenigde Staten, ontdekt. Dat verband was al bekend voor warmbloedige dieren, maar het was nog niet duidelijk of dit ook geldt voor koelbloedige dieren. Dat blijkt dus wel zo te zijn. Er is wel een verschil: warmbloedige dieren hebben relatief meer voordeel, de maximale duiktijd neemt bij hen harder toe met toenemende lichaamsgrootte.

Een sensor van 11 atomen

ICT zou je een stuk groener kunnen maken, door elektronica te vervangen met spintronica: data versturen met magnetische signalen. Probleem daarbij is dat magnetische golven erg ongrijpbaar zijn. Om meer te leren over het gedrag van magneetgolven, hebben onderzoekers van de TU Delft een sensor ontwikkeld om deze golven te bestuderen. Een microscopisch kleine sensor: maar 11 atomen groot.

Bedank jezelf gelukkig

Als je jezelf traint in dankbaar zijn, dan maakt je dat mentaal weerbaarder, gelukkiger én je kan psychische klachten verminderen. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit Twente. Tot nu toe lieten onderzoeken naar dankbaarheidsoefeningen weinig tot geen effect zien. Dat je wel een positief effect ziet in deze studie, komt volgens hoogleraar Ernst Bohlmeijer door de opzet van het onderzoek. Ze hebben de proefpersonen langer oefeningen laten doen én de onderzochte mensen hadden een verminderde mentale weerbaarheid.

Kunstmatig brein gebruikt licht om met echte neuronen te praten

Bij een arm- of beenprothese kan iedereen zich wel een voorstelling maken, maar hoe zou zoiets eruit moeten zien als het een beschadigd deel van de hersenen is dat je wilt vervangen? En hoe krijg je een prothese van kunstmatige neuronen zover dat het kan communiceren met echte neuronen? Een groep onderzoekers kreeg precies dat voor elkaar en ze gebruikten licht als communicatiemiddel.

Exoskelet haalt last van de schouders van stukadoors

In veel praktische beroepen krijgen de spieren het zwaar te verduren. Om overbelasting te voorkomen is iets als een exoskelet een veelbelovend nieuw hulpmiddel, maar hoe goed werken ze eigenlijk in de praktijk? TNO testte in samenwerking met Knauf de effectiviteit van een arm-ondersteunend exoskelet bij werkzaamheden van stukadoors. En wat bleek: de spieractiviteit van de armen was zo'n 30 tot 40 procent minder.

Krekel zet acute vrije val in om vleermuis te ontwijken

Sommige krekels houden er indrukwekkende overlevingsstrategieën op na. Zo laat één soort zich acuut uit de lucht vallen, zodra ze het geluid van een jagende vleermuis horen die minder dan zeven meter bij ze vandaan is. Waarom dan zeven meter? Dat blijkt exact de afstand te zijn waarop vleermuizen krekels van deze grootte kunnen detecteren.

Customer Reviews