Hønsesnak

Louise

Hvordan ser verden ud gennem et neurodivergent perspektiv? I Hønsesnak tager vi dig med ind i en verden, hvor autisme, ADHD og AuDHD giver nye vinkler på hverdagen. Vi dykker ned i, hvordan hjernen ser, hører og tænker anderledes – med et twist af rå humor og skæve betragtninger. Samtalerne flyver som høns fra det ene tossede dilemma til det næste, mens vi udforsker livets absurditeter gennem vores øjne. Her er plads til både latter og refleksion, når vi undersøger de små detaljer, der skaber store forskelle. Kom med, og oplev et univers fyldt med unikke perspektiver og befriende grin!

  1. "Når man rydder op i alt... undtagen sig selv" [Episode 12: Der hvor lyset siver ind]

    5 days ago

    "Når man rydder op i alt... undtagen sig selv" [Episode 12: Der hvor lyset siver ind]

    En episode om det, kroppen husker… selv når mennesket har lært at kalde det “hverdag”. Der findes en særlig slags ensomhed, som ikke nødvendigvis handler om at være alene. Den findes midt i relationer.Midt i familieliv.Midt i et køkken, hvor nogen siger “tak” med et smil… mens noget indeni én selv langsomt går i stykker. For nogle mennesker lærer tidligt, at kærlighed ikke handler om at blive mødt.Men om at tilpasse sig.Være nemme.Praktiske.Rolige.Ikke fylde for meget med behov, følelser eller smerte. Og langsomt sker der noget mærkeligt. Man begynder at tro, at det er normalt at være alene om alting.At det er normalt at bide tænderne sammen.At det er normalt at smile, mens kroppen spænder op indeni. I episode 12 bevæger vi os endnu længere ind i de steder i Line, hvor kroppen forsøger at fortælle det, hendes mund stadig har svært ved at sige højt. For kroppen lyver sjældent. Den spænder op.Gør ondt.Bliver træt.Sender uro gennem brystet og underlivet og nervesystemet… længe før sindet tør forstå hvorfor. Og måske genkender noget i dig allerede det mønster. At blive så vant til at tilsidesætte sig selv, at man næsten mister kontakten til, hvad man egentlig føler.At rydde op, organisere, ordne, tilpasse og holde sammen på alting… fordi stilheden føles farligere end udmattelsen.At blive rost for at være stærk, mens noget indeni bare længes efter at blive holdt uden at skulle gøre sig fortjent til det først. I den her episode begynder Line langsomt at opdage, at hendes smerte måske aldrig var et tegn på svaghed. Måske var den et sprog. Et sprog kroppen begyndte at tale, da ingen andre lyttede.Et sprog skabt af alle de gange, hun sagde ja, selvom noget i hende mente nej.Alle de gange hun gjorde sig lille for at bevare forbindelsen.Alle de gange hendes behov blev pakket væk, fordi andre menneskers behov fyldte mere. Og samtidig begynder noget andet også at ske. For når man hele livet har længtes efter at blive set… kan det være svært at mærke forskellen på tryghed og noget, der bare ligner den. Nogle blikke føles varme.Nogle ord føles forløsende.Nogle mennesker siger præcis det, ens indre barn altid har hungret efter at høre. Men kroppen ved ofte noget, før bevidstheden gør. Den registrerer den lille uro.Det lille stik i maven.Det øjeblik hvor noget føles både rigtigt… og forkert på samme tid. Og måske er det netop dét, den her episode handler om. Ikke bare om traumer eller relationer.Men om den langsomme proces, hvor et menneske begynder at stole mere på sin egen indre stemme end på de roller, hun lærte at spille for at overleve. For nogle gange er det ikke støvet, man prøver at skrubbe væk. Nogle gange er det følelsen af aldrig rigtig at være blevet mødt. Hvis du nogensinde har følt dig følelsesmæssigt alene, selv mens du stod midt i et liv fyldt med mennesker…Hvis du nogensinde har haft svært ved at mærke, hvor dine egne grænser egentlig går…Hvis du nogensinde har længtes efter, at nogen så dig uden at kræve, at du først gjorde dig fortjent til det… Så er den her episode måske også til dig.

    18 min
  2. "Hun troede, der var noget galt med hende" [Episode 11: Der hvor lyset siver ind]

    16 Jun

    "Hun troede, der var noget galt med hende" [Episode 11: Der hvor lyset siver ind]

    En episode om det øjeblik, hvor kroppen begynder at fortælle sandheden… længe før sindet er klar til at høre den. Nogle mennesker lærer tidligt, at kærlighed kræver, at man gør sig lille. At man ikke fylder for meget. Ikke har for mange behov. Ikke bliver for syg, for ked af det eller for besværlig. Så de bliver stærke.Ikke den rolige slags styrke.Den overlevende slags. Den slags styrke, hvor man lærer at bære det hele selv.Smile mens man er ved at knække.Lytte til andre, mens ens egen indre stemme bliver mindre og mindre.Blive i relationer, der gør ondt… fordi ens nervesystem har lært, at ensomhed føles mere tryg end konflikt. I den her episode begynder noget at revne i Line. Ikke dramatisk.Ikke med råb eller store opgør.Men stille. Indefra. For der findes et tidspunkt i nogle menneskers liv, hvor kroppen ikke længere vil samarbejde med det liv, de prøver at overleve i. Hvor trætheden bliver tungere end pligten.Hvor stilheden i relationen bliver mere smertefuld end frygten for at stå alene.Hvor man pludselig opdager, at man har brugt hele sit liv på at forstå alle andre… uden nogensinde at lære at beskytte sig selv. Og måske genkender noget i dig allerede følelsen. Den dér mærkelige ensomhed, når man står midt i et familieliv og stadig føler sig alene med alting.Når man bliver rost for at være stærk… men inderst inde bare længes efter, at nogen siger:“Du behøver ikke klare det hele selv.” I episode 11 bevæger vi os længere ind i de mønstre, der blev skabt længe før Line havde ord for dem. Mønstre hvor kærlighed og ansvar blev filtret sammen. Hvor hendes behov blev skubbet til side igen og igen, indtil hun næsten holdt op med at mærke dem. Men noget er begyndt at vågne i hende nu. Små minder.Kropslige reaktioner.En uro, der ikke længere vil ties ihjel. For sandheden forsvinder ikke, bare fordi et barn lærer at overleve uden ord. Nogle minder lever videre i kroppen.I måden man vælger mennesker på.I måden man undskylder for sine behov.I måden man bliver i noget alt for længe, fordi man har lært, at kærlighed handler om at holde ud. Og samtidig begynder Line langsomt at opdage noget andet. Noget næsten uvant. At hendes intuition måske aldrig har været forkert.At kroppen måske hele tiden har forsøgt at beskytte hende.At det ikke er egoistisk at længes efter nærvær, omsorg og tryghed. At man godt må ønske sig mere end bare at overleve. Hvis du nogensinde har siddet i et stille rum og mærket, at noget indeni dig ikke længere kan bære mere…Hvis du nogensinde har tvivlet på dine egne følelser, fordi andre fik dig til at tro, du var “for meget”…Hvis du nogensinde har været den stærke så længe, at ingen opdagede, hvor alene du egentlig var… Så er den her episode måske også til dig.

    18 min
  3. "Når kærlighed føles som arbejde" [Episode 10: Der hvor lyset siver ind]

    9 Jun

    "Når kærlighed føles som arbejde" [Episode 10: Der hvor lyset siver ind]

    En episode om den slags ensomhed, der kan eksistere midt i et helt almindeligt familieliv. Nogle mennesker lærer tidligt, at kærlighed ikke er noget, man får. Det er noget, man gør sig fortjent til. Noget, man arbejder for. Noget, man præsterer sig hen imod. Så de bliver dygtige. Dygtige til at forstå andre. Dygtige til at rumme. Dygtige til at holde sammen på det hele, mens de langsomt forsvinder fra sig selv. I den her episode møder vi Line et sted i livet, hvor trætheden ikke længere kun sidder i kroppen. Den sidder i sjælen. I de små øjeblikke, hvor ingen spørger, hvordan hun egentlig har det. I de stille aftener, hvor hun ligger vågen ved siden af et menneske, hun elsker… men ikke længere føler sig holdt af. For nogle relationer går ikke i stykker med brag.De forsvinder langsomt i stilhed.I manglende blik.Manglende nærvær.Manglende hænder, der rækker ud, når man er syg, bange eller ved at falde sammen indeni. Og måske er det dét, der gør mest ondt.Når ingen direkte gør noget forkert… men man alligevel føler sig alene hele tiden. Samtidig begynder Line langsomt at forstå noget vigtigt om sig selv. Hvorfor ros aldrig rigtig lander. Hvorfor anerkendelse føles som noget, hun skal bevise sig værdig til igen og igen. Hvorfor hun kan stå med armene fulde af kærlighed og stadig føle sig tom indeni. For hvis et barn lærer, at værdi afhænger af præstation… så bliver voksenlivet nogle gange ét langt forsøg på endelig at gøre sig fortjent til at blive valgt. Og kroppen bliver træt til sidst. I den her episode begynder noget at ændre sig. Ikke dramatisk. Ikke med store opgør eller råb. Men som en stille stemme, der langsomt bliver tydeligere. En hvisken, der siger: “Det her er ikke kærlighed.” Det er måske første gang i sit liv, Line begynder at forstå forskellen mellem at blive brugt for det, man gør… og at blive elsket for den, man er. Hvis du nogensinde har følt dig alene i noget, der på papiret burde føles trygt…Hvis du nogensinde har arbejdet hårdt for kærlighed, som aldrig helt landede i kroppen…Hvis du nogensinde har været den stærke så længe, at ingen længere opdagede, hvor træt du var…Så er den her episode måske også til dig.

    17 min
  4. "Hun troede, det var hendes skyld" [Episode 9: Der hvor lyset siver ind]

    2 Jun

    "Hun troede, det var hendes skyld" [Episode 9: Der hvor lyset siver ind]

    En episode om det øjeblik, hvor sandheden ikke længere bare banker på… men begynder at leve i kroppen. Nogle mennesker bruger et helt liv på at tro, at de er for følsomme. For komplicerede. For ødelagte. Men hvad nu hvis det aldrig handlede om svaghed? Hvad nu hvis kroppen hele tiden bare har forsøgt at beskytte noget, sindet ikke var klar til at se endnu? I den her episode følger vi Line ind i de rum, hun har brugt hele sit liv på at holde aflåste. Ikke med vilje. Ikke fordi hun løj. Men fordi nogle oplevelser er så voldsomme for et barn, at de ikke kan forstås i det øjeblik, de sker. Så de bliver gemt væk. Ikke forsvundet… bare gemt. Noget i hende er begyndt at vågne nu. Minderne kommer ikke som klare billeder, men som stemninger. Kulde i kroppen. Uro under huden. En følelse af at blive lille igen. Og langsomt begynder den lille pige indeni hende at træde frem med det skrin, hun har båret rundt på så længe. For første gang tør Line blive stående i det, der føles sandt. Ikke fordi det er nemt. Men fordi hun er blevet træt af at løbe fra sig selv. Træt af at leve et liv, hvor kroppen siger nej, mens munden siger ja. Træt af at føle sig forkert uden at forstå hvorfor. Men det her er ikke kun en fortælling om smerte. Det er også en fortælling om det mærkelige, skrøbelige øjeblik, hvor et menneske begynder at se sig selv med nye øjne. Hvor skammen langsomt mister sit greb. Hvor noget indeni hvisker: “Det var aldrig dig, der var forkert.” Samtidig begynder noget andet at træde frem. Noget mere kompliceret. For når man endelig åbner døren ind til sine egne traumer, bliver man også sårbar overfor dem, der burde passe på én. Og nogle gange kan selv mennesker, der vil hjælpe… komme til at flytte grænser, man først lige er begyndt at mærke igen. Det her er en episode om at huske.Om at begynde at mærke forskellen mellem kærlighed og overlevelse.Mellem nærhed og tilpasning.Mellem at være brugt… og virkelig blive set. Hvis du nogensinde har mærket, at noget i dig trak sig sammen uden at du helt forstod hvorfor…Hvis du nogensinde har været så vant til at tilsidesætte dig selv, at dine egne grænser begyndte at føles uklare…Så er den her episode måske også til dig.

    18 min
  5. "Det var ikke glemt. Bare gemt væk" [Episode 8: Der hvor lyset siver ind]

    26 May

    "Det var ikke glemt. Bare gemt væk" [Episode 8: Der hvor lyset siver ind]

    En episode om de ting, kroppen gemmer… når sindet ikke længere kan bære dem alene. Nogle minder forsvinder ikke rigtigt. De lægger sig bare dybt nok til, at man kan leve videre uden at mærke dem helt. Indtil en dag hvor noget begynder at sprække. En stemning. En drøm. Et blik. Et spørgsmål. Og pludselig står man midt i sit eget liv og opdager, at man måske aldrig rigtig har været til stede i det. I den her episode følger vi Line længere ind i det landskab, hendes sind har forsøgt at beskytte hende imod hele livet. Det starter stille. Med drømme om lukkede døre. Et gammelt træskrin. En lille pige, der løber væk hver gang nogen kommer for tæt på sandheden. Men noget har ændret sig nu. Noget i hende er begyndt at blive træt af mørket. For når man har brugt et helt liv på at overleve, kan det føles farligt at begynde at mærke sig selv igen. Farligt at opdage, at tomheden måske aldrig var tomhed… men et rum fyldt med noget, der ventede på at blive set. Line begynder langsomt at forstå, hvorfor hun forsvandt fra sig selv. Hvorfor hun kunne være til stede i andres liv, men fraværende i sit eget. Hvorfor hendes krop reagerede med kulde, uro og afstand længe før hendes tanker kunne følge med. Og i mødet med Mads sker der noget, som ikke længere kan lukkes ned igen. Ikke et dramatisk øjeblik. Ikke et stort sammenbrud. Bare den stille, skræmmende erkendelse af, at kroppen måske har husket hele tiden. At den lille pige indeni aldrig glemte noget som helst. Det her er en episode om dissociation. Om hvordan mennesker kan lære at forsvinde så dygtigt, at ingen opdager det. Nogle gange ikke engang dem selv. Men det er også en episode om begyndende opvågning. Om det øjeblik hvor lyset begynder at sive ind gennem revnerne, selvom øjnene endnu ikke tør se det hele. Hvis du nogensinde har haft følelsen af at stå ved siden af dig selv… Hvis du nogensinde har mærket, at noget i dig reagerede, uden du helt forstod hvorfor… Hvis du nogensinde har tænkt: “Hvorfor føles det, som om min krop ved noget, jeg ikke selv kan huske?” Så er den her episode måske også til dig.

    15 min
  6. "Når kroppen husker før du gør" [Episode 7: Der hvor lyset siver ind]

    19 May

    "Når kroppen husker før du gør" [Episode 7: Der hvor lyset siver ind]

    En fortælling om de ting, kroppen husker… længe før sindet tør forstå dem. I den her episode bevæger vi os længere ind i det rum, mange mennesker bruger et helt liv på at undgå. Det sted indeni, hvor gamle overlevelsesstrategier forklæder sig som styrke. Hvor kontrol kan føles som frihed. Hvor stilhed kan ligne ro. Og hvor kroppen nogle gange hvisker sandheder, som munden endnu ikke kan sige højt. Line forsøger stadig at forstå sig selv. Hvorfor hun hele tiden ender i relationer, hvor hun forsvinder lidt. Hvorfor hun søger mennesker, der næsten kan se hende… men aldrig helt holder hende. Hvorfor hendes krop reagerer, som om den bærer på noget gammelt og usagt. På sexologuddannelsen bliver hun konfronteret på en måde, hun ikke længere kan tænke sig udenom. Ikke gennem drama. Ikke gennem chok. Men gennem de små sprækker, hvor noget begynder at sive frem. Minder uden klare billeder. Følelser uden sprog. En lille pige med et lukket skrin i hænderne. En pige, der har ventet længe på at blive fundet. Samtidig forsøger Line at skabe et liv med Mikkel. Et liv, der på overfladen ser trygt ud. Familie. Barn. Hverdag. Men under stilheden vokser en anden form for ensomhed. Den slags ensomhed, der opstår, når man bliver set… uden egentlig at blive mødt. Og måske er det dét, denne episode handler om.Hvordan mennesker kan lære at overleve så godt, at de næsten glemmer, hvordan det føles at være levende. Hvordan man kan blive ekspert i at mærke andre… og samtidig være helt væk fra sig selv. Hvis du nogensinde har siddet med en følelse af, at noget indeni dig forsøger at fortælle dig noget…Hvis du nogensinde har været den stærke, mens noget stille gik i stykker bag facaden…Så er den her episode måske også til dig.

    15 min
  7. "Det du tror er frihed, er måske noget andet" [Episode 6: Der hvor lyset siver ind]]

    12 May

    "Det du tror er frihed, er måske noget andet" [Episode 6: Der hvor lyset siver ind]]

    Der er nogle mønstre i os, som ikke starter med os. De begynder et sted tidligere, stille, næsten usynligt, og før vi ved af det, føles de som noget naturligt. Som noget, der bare er sådan, vi er. I den her episode, følger vi Line ind et sted i livet, hvor hun begynder at tage styring. Eller i hvert fald føles det sådan hvor hun selv vælger og bevæger sig hen imod det, hun tror giver hende kontrol. Og alligevel er der noget i hende, der gentager sig, som om kroppen allerede kender vejen, før hun når at tænke. Hun møder mennesker, situationer, relationer, hvor noget i hende lukker ned, samtidig med at hun fortsætter. Som om der er to spor, der kører parallelt. Det hun gør og det hun mærker. Og langsomt bliver afstanden mellem de to større. Der er en tomhed, der begynder at fylde mere. Ikke som en følelse, men som fraværet af en. Som stilheden efter noget, der aldrig helt fik lov at blive sagt. Og måske vil noget i dig genkende den. Ikke nødvendigvis som en tanke, men som en fornemmelse i kroppen. En genklang. Men et sted begynder noget at bevæge sig. Ikke dramatisk. Ikke tydeligt. Mere som en lille forskydning. Som om noget i hende begynder at stille spørgsmål ved det, der før føltes selvfølgeligt. Som om kroppen ikke kun husker det gamle… men også prøver at vise noget nyt. Det her er en fortælling om det, vi gentager uden at vide hvorfor. Om det, vi kalder valg, når det i virkeligheden er noget dybere, der styrer. Og om det øjeblik, hvor noget begynder at løsne sig – ikke fordi vi beslutter det, men fordi vi ikke længere helt kan være i det, vi plejer. Hvis du lytter stille nok så er det ikke kun Lines historie, du hører.

    22 min

Ratings & Reviews

5
out of 5
2 Ratings

About

Hvordan ser verden ud gennem et neurodivergent perspektiv? I Hønsesnak tager vi dig med ind i en verden, hvor autisme, ADHD og AuDHD giver nye vinkler på hverdagen. Vi dykker ned i, hvordan hjernen ser, hører og tænker anderledes – med et twist af rå humor og skæve betragtninger. Samtalerne flyver som høns fra det ene tossede dilemma til det næste, mens vi udforsker livets absurditeter gennem vores øjne. Her er plads til både latter og refleksion, når vi undersøger de små detaljer, der skaber store forskelle. Kom med, og oplev et univers fyldt med unikke perspektiver og befriende grin!