H κατάσταση των πραγμάτων

LiFO PODCASTS

Η Ντίνα Καράτζιου ανοίγει τον διάλογο για τις μεγάλες αλλαγές στον αστικό χώρο, την κοινωνία, το περιβάλλον και την οικονομία.

  1. 1d ago

    Ποιος καταστρέφει τα ρέματα της Αττικής;

    Η ρύπανση των ποταμών και των ρεμάτων είναι σήμερα ανεξέλεγκτη, κι ας αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία, τη βιοποικιλότητα και την ίδια τη ζωή μέσα στην πόλη.   Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Γιώργο Δημητρίου, ένα από τα πιο παλιά και ενεργά μέλη του οικολογικού κινήματος,επικεφαλής της Οικολογικής Συμμαχίας και αντιπρόεδρο του Συλλόγου Πολιτών υπέρ των Ρεμάτων «Ροή», μιας συλλογικότητας που εδώ και χρόνια παρεμβαίνει για τηνπροστασία των ρεμάτων, την αποτροπή της καταστροφής τους και την αναγνώρισή τους ως ζωντανών φυσικών οικοσυστημάτων μέσα στην πόλη. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρίσκεται η ρύπανση στα ποτάμια και τα ρέματα της Αττικής: στον Κηφισό, στην Πικροδάφνη, στον Ιλισό, στον Ποδονίφτη και σε όσα φυσικά τμήματα έχουν απομείνει μέσα στο Λεκανοπέδιο. Στα ρέματα, που συχνά αντιμετωπίζονται σαν ανοιχτοί αγωγοί, σαν χώροι όπου μπορεί κανείς να πετάξει λύματα, βιομηχανικά απόβλητα, πετρελαιοειδή, μπάζα και κάθε είδους ρύπο. Η ρύπανση ποταμών και ρεμάτων αποτελεί ένανπολυεπίπεδο και σοβαρό κίνδυνο, για την υγεία τόσο του ανθρώπου όσο και του περιβάλλοντος. Δεν καταστρέφει μόνο το νερό. Καταστρέφει τη χλωρίδα και την πανίδα, διαλύει μικρά οικοσυστήματα, μολύνει τον υδροφόρο ορίζοντα, μεταφέρει τη ρύπανση στη θάλασσα και επιστρέφει τελικά στον άνθρωπο, ακόμη και μέσα από την τροφική αλυσίδα. Κι όμως, την ώρα που σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις το νερό δεν αντιμετωπίζεται ως απόβλητο αλλά ως πολύτιμος πόρος, με πολλούς δήμους να δημιουργούν υπόγειες δεξαμενές και «αποθήκες νερού» κάτω από πλατείες, δρόμους και πεζοδρόμια, ώστε να συγκρατούν, να επαναχρησιμοποιούν και να αξιοποιούν το νερό της βροχής, στην Αττική τα ρέματα συχνά παραμένουν εκτεθειμένα στις διαθέσεις του κάθε ασυνείδητου. Αντί να προστατεύονται ως φυσικές υποδομές ζωής, εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται κυρίως ως τεχνικές κοίτες, ως αντιπλημμυρικά κανάλια ή, ακόμη χειρότερα, ως άτυπο κομμάτι του αποχετευτικού συστήματος. Η «αστυνόμευση των ρεμάτων», που υπάρχει στα χαρτιά σχεδόν έναν αιώνα, δεν έχει έχει γίνει ποτέ πραγματικός μηχανισμός προστασίας. Οι καταγγελίες γίνονται, οι αυτοψίες γίνονται, τα δείγματα λαμβάνονται, αλλά ηρύπανση επιστρέφει. Σε αυτό το επεισόδιο μιλάμε για το ποιος έχει την ευθύνη, τι κάνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες κι αν μένουν αδρανείς, ποια ρέματα βρίσκονται σήμερα στο επίκεντρο δικαστικών και κοινωνικών αγώνων και τι σημαίνει τελικά να υπερασπίζεσαι ένα ρέμα ως ζωντανό οικοσύστημα και πολύτιμο δημόσιο αγαθό.

    27 min
  2. Jun 9

    Χρίστος Παπαδημητρίου: «Με ποιο δικαίωμα ιδιοποιήθηκαν τον κόπο τόσων ερευνητών για την ΑΙ»

    Ο διαπρεπής ακαδημαϊκός Χρίστος Παπαδημητρίου μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, τη συγκέντρωση ισχύος στουςτεχνολογικούς κολοσσούς και το μέλλον του «Αρχιμήδη», του ερευνητικού ινστιτούτου ΤΝ στην Ελλάδα.   Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Χρίστο Παπαδημητρίου, έναν από τους σημαντικότερους θεωρητικούς επιστήμονες υπολογιστών διεθνώς, καθηγητή στο ΠανεπιστήμιοΚολούμπια, μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών και της Ακαδημίας Αθηνών, για τη μεγάλη τομή της τεχνητής νοημοσύνης και τα ερωτήματα που ανοίγει για την ανθρωπότητα, τη δημοκρατία, τη γνώση, την εργασία και τη συγκέντρωση ισχύος στα χέρια τεχνολογικών κολοσσών. Μιλώντας για το ποιος πραγματικά κατέχει την τεχνητή νοημοσύνη, ο Χρίστος Παπαδημητρίου θέτει με αιχμηρό τρόπο το ζήτημα της ιδιοποίησης μιας παγκόσμιας επιστημονικής και πνευματικής κατάκτησης. Όπως λέει, «η ΑΙ η ίδια είναι το δημιούργημα της ευφυΐας δεκάδων χιλιάδων ερευνητών σε δημόσια πανεπιστήμια», με έρευνα που χρηματοδοτήθηκε από τα κράτη και τους φορολογουμένους. Και αναρωτιέται: «Με ποιο δικαίωμα οι γίγαντες της τεχνητής τοημοσύνης ιδιοποιήθηκαν τον κόπο και τον ιδρώτα χιλιάδων ερευνητών και είπαν, “ευχαριστούμε πολύ, τώρα που το λύσατε είναι δικό μας”;». Υπογραμμίζει ότι οι τεχνολογικοί κολοσσοί δεν σφετερίστηκαν μόνο μια μεγάλη επιστημονική κατάκτηση αλλά και «το σύνολο της πνευματικής μας κληρονομιάς», αφού τα γλωσσικά μοντέλα έμαθαν να μιλούν διαβάζοντας «ό,τι έχει γραφεί, ό,τι έχει λεχθεί και ό,τι έχει συμβεί σε όλη μας τη ζωή». Το σύνολο της παγκόσμιας πνευματικής κληρονομιάς και της παγκόσμιας δραστηριότητας,σημειώνει, είναι αυτό στο οποίο «οφείλουν τη σοφία τους τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης», Στο ερώτημα για το ρυθμιστικό πλαίσιο και τους κανόνες, η απάντησή του είναι αποκαλυπτική: «Η γάτα έχει βγει από το σακούλι». Και γίνεται ακόμη πιο αιχμηρός όταν περιγράφει ποιοι κρατούν σήμερα στα χέρια τους το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης: «Τρία παλικάρια στην Καλιφόρνια, ο Τραμπ και ο Σι, δηλαδή ό,τι χειρότερο υπάρχει στον πλανήτη», λέει εμφατικά. Στη συζήτηση ανοίγει και το κεφάλαιο του «Αρχιμήδη», του ερευνητικού ινστιτούτου τεχνητής νοημοσύνης πουδημιουργήθηκε στην Ελλάδα με τη συμβολή του Χρίστου Παπαδημητρίου και δύο ακόμα διαπρεπών ακαδημαϊκών, του Κωνσταντίνου Δασκαλάκη και του Τίμου Σελλή. Ο ίδιος περιγράφει ένα εγχείρημα με διεθνή δυναμική που αντί ναστηριχθεί ως εθνική επένδυση στην έρευνα, βρέθηκε αντιμέτωπο με γραφειοκρατικές εμπλοκές, περιορισμένους πόρους, αιφνίδια συντόμευση του προγράμματος και μιαασφυκτική παράταση για την απορρόφηση των κονδυλίων. Συγκρίνοντας την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, σημειώνει ότι η γειτονική χώρα επένδυσε 85 εκατομμύρια ευρώ στο δικό της όραμα για την τεχνητή νοημοσύνη, ενώ ο «Αρχιμήδης»εξασφάλισε 22 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης, «με μηδέν επένδυση από την ελληνική κυβέρνηση». Παράλληλα, περιγράφει τις δυσκολίες της καθημερινής λειτουργίας: «Έχουμε πάνω από 50 υποψήφιους διδάκτορες και έπρεπε να τους πάρουμε ένα λάπτοπ. Η προμήθεια των λάπτοπ αυτών των φοιτητών είναι ακόμη στα δικαστήρια». Παρά τις αντιξοότητες, όπως λέει, οι ερευνητές «έχουν κάνει θαύματα». Ωστόσο, προειδοποιεί ότι, χωρίς άμεση και συγκεκριμένη στήριξη, ο «Αρχιμήδης» θα αναγκαστεί να απολύσει εξαιρετικούς επιστημονικούς συνεργάτες, καθηγητές σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, οι οποίοι επιβλέπουν τις διατριβές περισσότερων από 50 υποψήφιων διδακτόρων, να σταματήσει την εκπαίδευση νέων Ελλήνωνδιδακτόρων και να περάσει σε μια φάση απλής επιβίωσης μέσω συμβάσεων με οργανισμούς και ιδιωτικές εταιρείες. «Υπάρχουν προς το παρόν μόνο υποσχέσεις, χωρίς τίποτα συγκεκριμένο», τονίζει. Όπως εξηγεί, ο «Αρχιμήδης» χρειάζεται περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο γιατα επόμενα έξι χρόνια, περίπου το ένα τέταρτο από όσα δίνει κάθε χρόνο η Βουλγαρία στο δικό της ινστιτούτο, ώστε να συνεχίσει το έργο του, το οποίο, όπως λέει, «έχει αλλάξει το τοπίο της έρευνας στην τεχνητή νοημοσύνη στην Ελλάδα».

    33 min
  3. May 27

    Γιατί η Αθήνα μισεί το ποδήλατο;

    Μια συζήτηση με τον Θάνο Βλαστό, συγκοινωνιολόγο και ομότιμο καθηγητή του ΕΜΠ, για το χάσμα μεταξύ σχεδιασμού και πραγματικότητας όσον αφορά τη χρήση του ποδηλάτου στην Αθήνα. Παρά τις δεκάδες μελέτες που έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία είκοσι χρόνια, τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και τις φιλόδοξες εξαγγελίες για ποδηλατοδρόμους, η πρωτεύουσα εξακολουθεί να μη διαθέτει ένα συνεκτικό και ασφαλές δίκτυο που να μπορεί να υποστηρίξει την καθημερινή μετακίνηση. Τι φταίει τελικά; Η γραφειοκρατία, η πολιτική απροθυμία ή η ίδια η φιλοσοφία του σχεδιασμού της πόλης; Για ποιους λόγους ώριμα έργα, όπως ο μητροπολιτικός άξονας Κηφισιά-Γκάζι-Φαληρικός Όρμος, παραμένουν στα χαρτιά; Πρέπει, άραγε, η προτεραιότητα να δοθεί στα υπερτοπικά δίκτυα που συνδέουν μεγάλους άξονες της πόλης ή στις μετακινήσεις στις γειτονιές, όπως προτείνει το νέο σχέδιο ποδηλατοδρόμων σε περιοχές όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια, τα Σεπόλια και τα Πετράλωνα; Γιατί ένας ποδηλατόδρομος πρέπει να είναι συνεχής, ασφαλής και συνδεδεμένος με μέσα σταθερής τροχιάς και βασικούς προορισμούς, ώστε να αποκτήσει πραγματική λειτουργικότητα;

    33 min
  4. May 20

    «Η Αθήνα σχεδιάστηκε για 40.000 κατοίκους, σήμερα ασφυκτιά»

    Υπήρξε μια περίοδος κατά την οποία ο δήμος Αθηναίων έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση και τη λειτουργία της πόλης, χαράσσοντας μια σαφή και συγκροτημένη πολιτική. Αυτή ακριβώς η περίοδος αποτελεί το κλειδί για την κατανόηση της εξελικτικής πορείας της πόλης. Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τη Μαρία Δανιήλ για την Αθήνα του τότε και του τώρα με αφετηρία το βιβλίο της «Όταν η πόλη είχε το λόγο», στο οποίο αναδεικνύονται οι ιστορικές περίοδοι, κατά τις οποίες ο δήμος διέθετε τη δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης και χάραξης πολιτικής, και το ερώτημα αν θα μπορούσαμε να είχαμε μια διαφορετική πόλη.  Από τα πρώτα σχέδια πόλης των αρχιτεκτόνων/πολεοδόμων Σταμάτη Κλεάνθη και Έντουαρντ Σάουμπερτ μέχρι τα έργα υποδομών του δήμου Αθηναίων, περιγράφεται μια περίοδος κατά την οποία οι αυξημένες αρμοδιότητες του δήμου τού επέτρεπαν να επηρεάζει ουσιαστικά τον σχηματισμό και τη λειτουργία της πόλης, γι’ αυτό και αποτελεί κλειδί για την κατανόηση της εξέλιξής της. Ύδρευση, αποχέτευση, φωτισμός, καθαριότητα, νοσοκομεία και ιδρύματα: ο δήμος είχε ενεργό ρόλο όχι μόνο στην καθημερινότητα αλλά και στον ίδιο τον σχεδιασμό της Αθήνας. Από τα τέλη του 19ου αιώνα, όμως, ξεκινά μια σταδιακή αποψίλωση αυτών των αρμοδιοτήτων. Πόροι αφαιρούνται, κρίσιμες λειτουργίες μεταφέρονται αλλού και ο δήμος χάνει τη δυνατότητα να επηρεάζει ουσιαστικά το σχέδιο πόλης και τον εξωραϊσμό της. Το αποτύπωμα αυτής της αλλαγής είναι εμφανές ακόμα και σήμερα. Στη συζήτηση ανοίγουν ζητήματα που παραμένουν επίκαιρα: η αυθαιρεσία, η πολυνομία, η πίεση της αγοράς αλλά και η απώλεια της αρχιτεκτονικής συνέχειας της Αθήνας. Πόσο έχει κατανοήσει η πόλη το μέγεθος αυτής της απώλειας; Υπάρχουν γειτονιές των οποίων ο ιστορικός χαρακτήρας αλλοιώνεται πιο γρήγορα απ’ όσο αντιλαμβανόμαστε; Μια συζήτηση για το παρελθόν που φωτίζει το παρόν και ίσως δίνει έναν διαφορετικό τρόπο να δούμε το μέλλον της Αθήνας.

    31 min
  5. Apr 14

    Τα χημικά είναι παντού, περνούν απαρατήρητα και κάνουν τη ζωή μας τοξική

    Η δρ. Έρη Μπιζάνη, χημικός, εξηγεί την τοξική επίδραση των χημικών ουσιών στη ζωή μας και τις αλλαγές στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η παρουσία χημικών ουσιών στην καθημερινότητά μας είναι συνεχής και συχνά περνά απαρατήρητη. Προέρχονται από πολλές διαφορετικές πηγές, δημιουργώντας ένα αόρατο «κοκτέιλ» που μας επιβαρύνει. Την ίδια στιγμή, στην Ευρώπη προωθείται η λεγόμενη «απλοποίηση» της νομοθεσίας για τα χημικά. Τι σημαίνει όμως αυτό στην πράξη; Είναι πράγματι πιο λειτουργικοί κανόνες ή ένα είδος deregulation, μια μείωση της προστασίας του καταναλωτή προς όφελος της χημικής βιομηχανίας; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τη δρα Έρη Μπιζάνη, χημικό και μέλος του εργαστηριακού διδακτικού προσωπικού του ΕΚΠΑ, η οποία εκπροσωπεί επίσης την οργάνωση Ecocity, για την έκθεση σε χημικές ουσίες στην καθημερινότητά μας και τις ευρωπαϊκές εξελίξεις στη νομοθεσία. Πού συναντάμε τα χημικά μέσα στη μέρα μας χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε; Ποια είναι τα πιο «ύπουλα» σημεία στο σπίτι; Τελικά, μπορούν ετικέτες όπως «eco» και «natural» να μας απαλλάξουν από έναν ενδεχόμενο χημικό φόρτο ή δημιουργούν μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας; Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα; Η ποσότητα μιας ουσίας ή η συνδυαστική, καθημερινή έκθεση σε πολλές διαφορετικές ουσίες μαζί;

    35 min
  6. Mar 31

    Πώς θα προστατεύσουμε τις μέλισσες;

    Πώς γίνεται ένα σχέδιο που στοχεύει στην προστασία των επικονιαστών να πλήττει τη μελισσοκομία, ένα από τους βασικούς «εργάτες» της επικονίασης; Τα τελευταία χρόνια οι πληθυσμοί των επικονιαστών, με τις μέλισσες να συγκαταλέγονται στους σημαντικότερους, μειώνονται με ανησυχητικούς ρυθμούς. Αυτή η εξέλιξη κινητοποίησε την πολιτεία, οδηγώντας στη διαμόρφωση ενός Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την αναστροφή του κινδύνου αυτού. Η δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο αυτό ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Το σχέδιο αυτό, όμως, φαίνεται να θέτει υπό πίεση τη μελισσοκομία, έναν από τους βασικούς πυλώνες της επικονίασης. Η Ντίνα Καράτζιου συζητάει με τον δρα Αντώνη Τσαγκαράκη, αναπληρωτή καθηγητή Γεωργικής και Παραγωγικής Εντομολογίας στο Εργαστήριο Σηροτροφίας και Μελισσοκομίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος συμμετείχε στη δημόσια διαβούλευση, καταθέτοντας ένα εκτενές κείμενο παρατηρήσεων και αναδεικνύοντας κρίσιμα ζητήματα και ενστάσεις για τις επιπτώσεις του σχεδίου αυτού στη μελισσοκομία.

    35 min
  7. Mar 24

    Ήρθε η ώρα για πυρηνική ενέργεια στην Ελλάδα;

    Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας, δρ. Χρήστος Χουσιάδας, μιλά με αφορμή την επαναφορά της πυρηνικής ενέργειας στον δημόσιο διάλογο, καθώς για δεύτερη φορά μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο η κυβέρνηση αναφέρθηκε ανοιχτά στην ανάγκη να εξεταστεί ο πιθανός ρόλος της στο ενεργειακό μείγμα της χώρας. Η συζήτηση εστιάζει στο κατά πόσο η Ελλάδα διαθέτει σήμερα τις απαραίτητες θεσμικές και τεχνικές προϋποθέσεις για να προσεγγίσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενώ στο επίκεντρο τίθενται τα κρίσιμα ζητήματα που συνοδεύουν συνολικά τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας: η ασφάλεια, η διαχείριση των πυρηνικών αποβλήτων και η δυνατότητα εφαρμογής ενός τόσο απαιτητικού πλαισίου στην ελληνική πραγματικότητα. Το όλο ζήτημα γίνεται ακόμη πιο απαιτητικό υπό το πρίσμα των διαχρονικών δυσκολιών της χώρας στη διαχείριση ακόμη και των συμβατικών απορριμμάτων, θέτοντας το ερώτημα: πώς είναι δυνατό να πειστεί η κοινωνία ότι μπορεί να υπάρξει ασφαλής και αξιόπιστη διαχείριση πυρηνικών αποβλήτων, ειδικά στην Ελλάδα, όπου διαχρονικά καταγράφονται σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας; Παράλληλα, ο δρ. Χουσιάδας εξηγεί πώς διαμορφώνονται οι ισορροπίες στην Ευρώπη και διεθνώς γύρω από την πυρηνική ενέργεια, όπου καταγράφονται διαφορετικές στρατηγικές: χώρες όπως η Γαλλία εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε αυτήν για την ηλεκτροπαραγωγή τους, ενώ άλλες, όπως η Γερμανία, έχουν επιλέξει μα απομακρυνθούν. Την ίδια στιγμή, σε παγκόσμιο επίπεδο, χώρες όπως η Κίνα και η Ρωσία επενδύουν δυναμικά στην ανάπτυξη νέων πυρηνικών τεχνολογιών, επηρεάζοντας τις ενεργειακές και γεωπολιτικές ισορροπίες των επόμενων δεκαετιών. Στο ίδιο πλαίσιο αναδεικνύεται και ο ρόλος της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας ως αρμόδιας αρχής για την ακτινοπροστασία και τη ραδιολογική και πυρηνική ασφάλεια στη χώρα. Η Αρχή δεν διαμορφώνει ενεργειακή πολιτική αλλά ρυθμίζει, ελέγχει και εποπτεύει κάθε δραστηριότητα που περιλαμβάνει τη χρήση ιοντιζουσών και μη ιοντιζουσών ακτινοβολιών, με στόχο την προστασία του πληθυσμού και του περιβάλλοντος. Μέσα από τα συστήματα παρακολούθησης και τις μετρήσεις που πραγματοποιεί, οι πολίτες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα που αφορούν άμεσα την καθημερινότητά τους: τα επίπεδα ραδιενέργειας στο περιβάλλον, την ποιότητα του πόσιμου νερού και των τροφίμων, αλλά και την έκθεση σε ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία από κεραίες. Η ενημέρωση αυτή αποτελεί βασικό εργαλείο διαφάνειας και ενίσχυσης της αίσθησης ασφάλειας, σε ένα πεδίο που παραμένει σύνθετο και ευαίσθητο.

    46 min

About

Η Ντίνα Καράτζιου ανοίγει τον διάλογο για τις μεγάλες αλλαγές στον αστικό χώρο, την κοινωνία, το περιβάλλον και την οικονομία.

You Might Also Like