میتونم اینطوری نتیجه بگیریم که ما توی این طبیعت، توی این زمین، (حالا چه به اجبار یا چه به انتخاب خودمون، اینو نمیدونیم!) ولی زندگیمون توی این زمینه. همونطور که زمین جز دارایی های ماست، ما هم جز دارایی های زمین هستیم، پس باید از همیدگه مراقبت کنیم، نباید یک طرفه باشه، انسان و طبیعت مدام "باید" باهمدیگه در تعامل باشند، چراکه زمین هم چه بخواد و چه نخواد میزبان اجباری ماست و ما انسان ها قدرتمند ترین وارث این زمین هستیم. ما فعلا فقط همین جارو داریم و تنها چاره ای که داریم زندگی کردن روی زمینه، پس مجبوریم که ازش استفاده کنیم. ما در هر صورت با معماریمون باید دست توی زمین ببریم و برای زندگی و رفاهمون باید از این زمین استفاده کنیم و تغییرش بدیم، ولی چه خوب که این تغییر در راستای روند طبیعت باشه و جلوی رشدش رو نگیره؛ و این وظیفه ای هست که به عهده ی ما طراحان قرار گرفته و فرق بین ما و بقیه افراد رو مشخص میکنه. ما باید بتونیم که این کار رو با زمین بکنیم. به صورت دیگه میشه گفت که همونطور که چیزی از زمین میگیریم، چیزی هم بهش برگردونیم. این جز طبیعت انسان هست که از منابع زمین استفاده کنه. این میراثیه که زمین در اختیار انسان گذاشته، و انسان هم باید از این میراث استفاده کنه و البته نگهداری کنه برای نسل بعد. حال چجوری نگهداری کنیم؟ جواب این سوال از نکاتی نشات میگیره که توی پادکست فرمودید. (استفاده از منابعی مثل باد، نور خورشید، ایجاد رنگ ها، استفاده از متریال ها و...) و چه زیبا که این زمین رو بتونیم با نوع معماریمون زیباترش بکنیم. و همه ی این ها کار فوق العاده دشواریست و نیاز به یک هوش طراحانه ای داره، به همین دلیل معدود معماران بزرگی از بین اینهمه معمار وجود داره که تونسته باشند این کار رو به درستی انجام بدهند و به درستی طراحی بکنند؛ ولی میشه با فهمیدن این چیزها، ذهن رو به سمت و سوی یک معماری درست سوق داد. وظیفه ی ما معمارها این هست که بتونیم یک معامله ی خوب با زمین داشته باشیم. زمین به ما سرمایه میده و ما کسی هستیم که باید با این سرمایه کار کنیم، و درست کار کنیم، و یک حقوقی، یک امتیازی، یک پوینت مثبتی به طرف معامله مون بدیم. ما و زمین مجبوریم که باهمدیگه زندگی کنیم، پس باید باهمدیگه کنار بیایم و معامله کنیم، اصل معماری پایدار همینه. ما چاره ای جز این که همیشه با زمین و طبیعت آشتی باشیم نداریم.
معماری پایدار
05/15/2021
ویانا حمیدی
هدف معماری پایدار حفظ طبیعت است و اصلاح نگاه اون توی مقوله معماری و شهر سازی رو بهش معماری پایدار میگویند وقتی تعامل صنعت از زندگی انسان پیشی میگیره انسان ها از طبیعت به سمت شهر نشستی میروند و سایه بان ها و بادگیر ها جاشونو به گرمایش و سرمایش های برقی میدهند
در نهایت سوال پیش میاد که محیط تا چه حد میتونه پایدار باقی بمونه ؟
در معماری ساختمان شرایط اقلیم ارتباط متقابل داشته و طبیعت انرژی میداد ب بنا
طراحی پایدار مانند بقیه سبک ها مثل مدرنیته نیست فقط تعامل با طبیعت هست مثالش هم خانه اسکی موها هست ک چطوری در سرمای قطب با روش معماری گرما رو برای خود فراهم میکنند و ساختمان برای سلامت انسان ها اور میگذارد
اصول طراحی معماری و شهر سازی ۷ تا مورد گوناگونی مثال اگر محیط طبیعی گوناگونی تنوع بیشتری داشته باشه سالم تر باقی میماند
۳عنصر مهم خورشید (باعث کنترل جهت گیری و کشیدگی آن باعث جهت گیری و حرارت میشه)
باد (شکل فرم ساختمان جهدت دهی به باد ) مانع از باد های مهرب بشه و عناصر طبیعی (از حرارت های مضر خورشید و غیر حفاظت کنه )
هویت منطقه ای و فرهنگی
پوشش ساختمانی جرم حرارتی نوع مصالح رنگ مصالح همه در بوجود آمدم سرما و گرما تاثیر داره و میتونه توی اقلیم درست خیلی ب افراد کمک کنه
از چیدمان فضا میشه بیشترین بهره رو بگیریم
مصالح مناسب رو باید در نظر بگیریم تا عمر ساختما بیشتر بشه و بهتره از مصالح بوم اور منطقه استفاده کنیم استفاده از تکنولوژی های جایگزین از تولیدات صنعتی مثل شیشه های سلولی و غیر
سپاس از پادکست بی نظیرتون 💚🙏🏻
نکات اپیزود۲ / نگار میراحمدی/طرح۳
05/15/2021
negar mirahmadi
قبل از بیان کردن نکات خواستم تشکر کنم بسیار اپیزود دوم مفید بود و واقعا مسائل به روز و مشکلات امروزی به زبان ساده و قابل فهم بیان شده بود
به نظر من مهم ترین نکته همان طراحی بر اساس اقلیم و اهمیت استفاده از مصالح بوم آورد هست و نکته ای که رعایت شود این هست که طراحی کاملا بر اساس اقلیم انجام شود که هم مفید و قابل استفاده باشد و هم پایدارتر و ضرر آن برای محیط اطراف کمتر باشد و نکته دیگر بهره گیری از عوامل طبیعی که امری بسیار مهم در طراحی و البته توجه به این امر میتواند طراحی را بسیار راحت تر کند مثلا نور خورشید و سایه اندازی کمک زیادی در طراحی به ما میکند
نکته دیگر که متاسفانه با آن رو به رو هستیم و باعث آسیب به طبیعت و بر هم زدن چرخه محیط زیست هست رعایت نکردن حریم طبیعت هست که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و برخی نظریه ها این امر تشدید شده که البته امروزه با اهمیت بحث پایداری و استفاده از انرژی مفید طبیعت این امر اندکی رو به بهبود هست.