Crypto Update | BNR

BNR Nieuwsradio

Het laatste nieuws over cryptocurrencies en blockchain. Met Herbert Blankesteijn.

  1. Crypto Update: Bitcoin weer even onder de 60K

    5h ago

    Crypto Update: Bitcoin weer even onder de 60K

    Bitcoin zakt deze week terug naar rond de 61.500 dollar, en zakte zelfs even onder de 60.000 dollar. Dat na een korte opleving richting 64.000 dollar van vorige week. Analisten van Deutsche Bank wijzen op een combinatie van een hardere toon van de nieuwe voorzitter van de Federal Reserve, aanhoudende renteverwachtingen, een recorduitstroom van circa 4 miljard dollar uit spot-bitcoin-ETF’s en verschuivende aandacht en liquiditeit richting AI en grote beursgangen. In Europa loopt deze week de overgangsperiode van de MiCA-regels af en wordt een vergunning verplicht voor alle cryptodienstverleners die in de EU actief willen blijven. Binance, veruit de grootste cryptobeurs ter wereld, heeft na eerdere pogingen in Frankrijk en Griekenland zijn Griekse vergunningsaanvraag ingetrokken en beschikt daarmee nog steeds niet over een Europese MiCA-licentie, terwijl aanbieders met een vergunning via ‘passporting’ direct in de hele Unie mogen opereren; meer over de Europese cryptoregels staat bij de Europese Commissie. Bij MicroStrategy verslechtert de positie van topman Michael Saylor nu het preferente aandeel Stretch, dat hij jarenlang als vrijwel stabiel product presenteerde, is weggezakt naar ongeveer 80 dollar in plaats van de beoogde 100 dollar. Omdat het hoge dividend op deze stukken doorloopt terwijl nieuwe uitgifte moeilijk wordt, komt de belangrijkste financieringsbron voor extra bitcoinaankopen onder druk te staan en groeit de kans dat Saylor uiteindelijk bitcoin moet verkopen om zijn verplichtingen na te komen. Deze week in de Cryptocast Een gesprek met Jan Scheele, organisator van de Dutch Blockchain Week en Board Member bij de Blockchain Netherlands Foundation. De Dutch Blockchain Week is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk evenement voor de Nederlandse cryptosector. Op de tweedaagse summit komen sprekers uit binnen- en buitenland om te praten over de nieuwste trends rond belangrijke thema's als MiCAR, tokenisatie, de toekomst van handel, AI-integraties en de acceptatie van crypto-activa door institutionele beleggers. We bespreken de ins en outs van het evenement. Co-host is Mauro Halve. Deutsche Bank over de kwakkelende Bitcoin markt Binance trekt vergunningsaanvraag Griekenland in Saylor's duivelse dilemma OKX en ICE kondigen samenwerking aan Alle ins en outs over de Dutch Blockchain Week | 435 B Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast   See omnystudio.com/listener for privacy information.

    6 min
  2. Crypto Update: Fed-voorzitter Warsh gooit roet in eten Bitcoin-rally

    Jun 18

    Crypto Update: Fed-voorzitter Warsh gooit roet in eten Bitcoin-rally

    Bitcoin noteert rond de 64.000 dollar, en staat deze week een paar procent in de plus, terwijl ook ethereum licht oploopt naar circa 1700 dollar. Na het rentebesluit van de Federal Reserve, waarbij de rente onveranderd blijft en voorzitter Kevin Warsh ruimte laat voor verdere verhogingen, levert bitcoin in één klap zo’n 3 procent in.  MicroStrategy-topman Michael Saylor ligt onder een vergrootglas nu zijn strategie om met geleend geld massaal bitcoin te kopen onder druk komt te staan. Het preferente aandeel Stretch, dat Saylor met geleend geld uitgaf rond de 90 dollar, waardoor beleggers verlies lijden en Saylor minder ruimte heeft om nieuwe bitcoin aan te schaffen, terwijl de dividendverplichtingen doorlopen en in het uiterste geval met bestaande bitcoin-reserves moeten worden gedekt. Cryptobeurs Binance dreigt nog langer buiten de Europese markt te blijven nu de Griekse toezichthouder volgens persbureau Reuters op het punt staat een MiCA-vergunningsaanvraag af te wijzen, waarmee een terugkeer in de EU bemoeilijkt wordt. Zonder vergunning in één EU-lidstaat kan Binance zijn diensten niet opnieuw in heel Europa aanbieden. Deze week in de Cryptocast Een gesprek met Pim Swart, associate-partner bij Maven11, over Hyperliquid. Het afgelopen jaar timmerde het platform hard aan de weg, met de uitrol van de hip-3 en hip-4 updates weet de decentrale exchange steeds meer waarde naar zich toe te trekken. De HYPE-token is een van de weinige munten die groene cijfers wist te noteren de afgelopen maanden. We hebben het over de toekomst van het platform, mogelijke concurrentie van traditionele exchanges, maar ook nieuwkomers als Kalshi en Polymarket en praten je bij over de tokenomics van HYPE, co-host is Bert Slagter. Beslissing Fed gooit roet in het eten klim omhoog Saylor komt terug op zijn woorden en zegt dat jij je Bitcoin niet mag verkopen Preferent jaaraandeel Saylor in zwaar weer Binance dreigt vergunningstraject in Griekenland niet succesvol te doorlopen Coinbase gaat tokenized stocks aanbieden Hoe Hyperliquid met veertien man de grote cryptobeurzen voorbijstreeft | 434 B Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast See omnystudio.com/listener for privacy information.

    7 min
  3. Crypto Update: De klad zit erin

    Jun 11

    Crypto Update: De klad zit erin

    De cryptomarkt levert de zwaarste week sinds de val van FTX in 2022 in, met bitcoin die kortstondig onder de 60.000 dollar zakt en ruim 390 miljard dollar aan marktwaarde die in een paar dagen verdampt. Het geld stroomt naar AI en naar beursgangen zoals die van SpaceX, terwijl ook hogere rentes druk zetten op risicovolle beleggingen zoals crypto. Bij privacycoin Zcash komt een kwetsbaarheid in de afgeschermde transactielaag aan het licht, waardoor een aanvaller in theorie onbeperkt munten had kunnen creëren zonder dat het netwerk dit merkte. De non-profit Shielded Labs meldt dat de bug is gerepareerd na analyse door beveiligingsonderzoeker Taylor Hornby, die daarbij het AI-model Claude Opus van Anthropic inzette, maar de koers van Zcash levert deze week toch circa 35 à 40% in. In Japan richten de megabanken MUFG, Mizuho en SMBC een gezamenlijke raad op om uiterlijk maart 2027 een yen-stablecoin uit te geven, gebruikmakend van wetgeving die sinds 2023 ruimte biedt voor gereguleerde stablecoins. Het nieuws past in een bredere ontwikkeling van grote banken die werken aan eigen stablecoins, zo werd vorige week bekend dat 25 Europese banken zich aansluiten bij het consortium dat werkt aan Qivalis. Deze week in de Cryptocast Een gesprek met Lucas Wensing, ceo van Amdax en medeoprichter van AMBTS. Het bedrijf, ontstaan vanuit Amdax, maakte afgelopen zomer bekend naar de beurs te willen om geld op te halen om bitcoin te kopen, als treasurybedrijf. De AFM stak een stokje voor de beursgang, Wensing zegt naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven te stappen. We spreken hem over de juridische horden die het bedrijf moet nemen, co-host is Jacob Boersma. Bitcoin beleeft zwaarste week sinds FTX-crash Lek ontdekt door AI bij Zcash zorgt voor koersval privacycoin Japanse megabanken richten zich op de ontwikkeling van een yen-stablecoin Sam Bankman Fried vraagt president Donald Trump om gratie Cryptocast 433B | Beursgang van Nederlands Bitcoinbedrijf AMBTS loopt vast door AFM Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast   See omnystudio.com/listener for privacy information.

    7 min
  4. Crypto Update: Kommer en kwel op de cryptomarkt

    Jun 4

    Crypto Update: Kommer en kwel op de cryptomarkt

    De cryptomarkt beleeft een lijdensweg. Bitcoin staat rond de 64.000 dollar, omgerekend 55.150 euro, een min van bijna 14 procent op de week en ruim 20 procent op de maand. Ethereum zakte mee naar 1.785 dollar en de Fear & Greed Index, die het sentiment meet, staat weer op 12: extreme angst. Volgens analist Jim Ferraioli van Charles Schwab verliest bitcoin de momentumtrade: het geld stroomt nu naar AI en naar beursgangen zoals die van SpaceX en Anthropic, niet meer naar crypto. Uit de bitcoin ETFs liep de afgelopen tien dagen een recordbedrag van zo'n 3 miljard dollar weg. Op zoek naar een zondebok komt Michael Saylor in beeld. Zijn bedrijf Strategy, met ruim 843.000 bitcoins de grootste houder ter wereld, verkocht voor het eerst sinds 2022 bitcoin: 32 stuks voor 2,5 miljoen dollar. Een schijntje, maar het breekt met de heilige mantra never sell. Saylor kondigde de verkoop zelf aan om de markt te laten wennen, maar het werkte averechts. Beleggers schrokken vooral toen bleek dat hij 1,4 miljard dollar uit zijn dividendpot gebruikte om een lening af te lossen. In die pot zit nu nog 900 miljoen, terwijl de dividenden op zijn preferente aandelen oplopen tot 1,6 miljard per jaar. De angst: dat Saylor vaker moet verkopen om die dividenden te betalen. In Washington liep de vete tussen banken en de cryptosector hoog op. JPMorgan baas Jamie Dimon noemde Coinbase baas Brian Armstrong full of shit en haalde uit naar de Clarity Act, de wet die de spelregels voor de cryptomarkt moet vastleggen. Dimon vindt dat die wet nauwelijks juridische bescherming biedt en wil rente op stablecoins volledig verbieden. De wet ligt klaar voor een stemming in de Senaat, ergens deze maand. Deze week in de Cryptocast Een nieuwe Deep Dive-aflevering, met Bert Slagter en Veronique Estié. Dit keer over de vraag of we Bitcoin nog wel 'freedom money' kunnen noemen? En of die rol inmiddels niet weggelegd is voor stablecoins. Charles Schwab analist over bitcoin dat de momentumtrade verliest aan AI en beursgangen Recorduitstroom uit bitcoin ETFs versnelt de koersdaling Strategy verkoopt bitcoin en wil de markt laten wennen aan het idee Aandeel Strategy daalt tweede dag op rij na bitcoinverkoop Jamie Dimon haalt uit naar Coinbase en de Clarity Act Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast See omnystudio.com/listener for privacy information.

    7 min
  5. Crypto Update: Maakt de VS zich klaar om een miljoen Bitcoin te kopen?

    May 28

    Crypto Update: Maakt de VS zich klaar om een miljoen Bitcoin te kopen?

    De cryptomarkt staat er minder rooskleurig voor dan een paar weken geleden. Bitcoin noteert rond de 73.000 dollar, zo'n 5000 dollar lager dan vorige week. De Amerikaanse aanvallen op Iran drukken het sentiment, en ETF beleggers stappen massaal uit. Vorige week verdween ruim 1,5 miljard dollar uit de spot bitcoin ETF's, en alleen al uit de Blackrock IBIT vloeide gisteren ruim 500 miljoen dollar weg, bijna de slechtste dag in de geschiedenis van het fonds. In de bredere top tien is weinig positiefs te zien, met één uitzondering: Hyperliquid. Op deze decentrale exchange kunnen handelaren posities innemen in van alles, van grondstoffen tot aandelen die nog niet aan de beurs noteren. SpaceX, dat binnenkort naar de beurs gaat, levert daar nu het meeste vuurwerk. Traders speculeren volop op de verwachte waardering, en het bijbehorende HYPE token steeg de afgelopen maand zo'n 60 procent. Uit het beursdocument van SpaceX bleek deze week ook dat het bedrijf 18.712 bitcoin op de balans heeft staan, met een waarde van bijna 1,3 miljard dollar. In Washington werd intussen de American Reserve Modernization Act ingediend, kortweg ARMA. Republikein Nick Begich wil hiermee de strategische bitcoinreserve van president Trump in een wet gieten en de Treasury machtigen om vijf jaar lang 200.000 bitcoin per jaar bij te kopen, met als doel een totaal van één miljoen. Een voorganger van deze wet, de BITCOIN Act, sneuvelde eerder, en ook nu lijken de kansen op aanname beperkt. Deze week in de Cryptocast Een gesprek met Nico Smid, expert op het gebied van de Bitcoinminingindustrie. Voorlopig bestaat die nog, maar de echte winst is tegenwoordig te behalen bij het runnen van een AI datacenter. Bitcoinminers beschikken toevallig over stevige energiecontracten en sluiten nu miljardendeals met de grote AI-spelers. Goed voor de beurskoers, maar wat zijn de gevolgen voor Bitcoin? Bespreken we met co-host Raoul Esseboom. Blackrock IBIT verliest meer dan 500 miljoen dollar op één dag SpaceX beursgang stuwt Hyperliquid naar nieuwe recordhoogte SpaceX houdt 18.712 bitcoin aan, blijkt uit beursprospectus Republikein Begich dient wet in voor strategische bitcoinreserve Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast  See omnystudio.com/listener for privacy information.

    4 min
  6. Crypto Update: Oud-FTX bestuurder lanceert handelsplatform zonder verliesrisico

    May 21

    Crypto Update: Oud-FTX bestuurder lanceert handelsplatform zonder verliesrisico

    De bitcoinkoers deed deze week een stapje terug en staat op het moment van deze update op zo'n 77.500 dollar, terwijl de munt vorige week nog rond de 80.000 dollar noteerde. Dat heeft waarschijnlijk te maken met bredere marktbewegingen: ook aandelenmarkten deden een pas op de plaats, en Bitcoin volgt risicobeleggingen regelmatig op de voet. Altcoins als Ethereum, Solana en XRP hadden het daarbij wat zwaarder dan Bitcoin zelf. Dan een nieuw platform dat in ieder geval opvalt. Patrick Gruhn, voormalig hoofd van de Europese tak van de gevallen cryptobeurs FTX, lanceerde UpsideOnly. Het concept: gebruikers dienen ideeën in voor trades, een AI model dat getraind is op miljarden historische transacties kiest de beste strategie, en als het goed gaat deelt de gebruiker in de winst. Verlies? Dat is voor het bedrijf. Klinkt aantrekkelijk, maar er zit een adder onder het gras: winstgevend handelen via AI is nog niemand gelukt om op schaal te bouwen. Bovendien is het bedrijf achter het platform maar 22 miljoen dollar waard op de beurs. Kwetsbaar dus. En de handelsdata waarop het AI model is getraind, komt van klanten van FTX Europa, die daar naar alle waarschijnlijkheid nooit toestemming voor hebben gegeven. Bitcoin Depot, ooit de grootste uitbater van Bitcoinpinautomaten in de VS, heeft faillissement aangevraagd. Op het hoogtepunt stonden er ruim 9.000 automaten verspreid door het hele land. Maar de omzet daalde vorig jaar met 48 procent en de brutowinst zelfs met 85 procent. Daar kwamen ook nog rechtszaken bij wegens vermeende betrokkenheid bij cryptofraude. Pinautomaten en crypto: een combinatie waarvan de houdbaarheidsdatum is verlopen. En dan nog dit: Trump Media, het bedrijf achter Truth Social, trekt de plannen voor een eigen Bitcoin ETF in. De aanvraag bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC, ingediend in juni 2025, is van de baan. De reden is eenvoudig: de markt voor Bitcoinbeleggingsfondsen is overvol, de kosten zakken en de marges zijn minimaal. Je hebt miljarden aan beheerd vermogen nodig om er iets aan te verdienen, en dat was voor Trump Media een stap te ver. Deze week in de Cryptocast Een gesprek met Berit Fuss, hoofd digital assets bij ABN AMRO. Hoe ziet de rol van een grootbank eruit in een wereld met allemaal cryptotechnologie? Co-host is Mauro Halve.  Oud-FTX bestuurder lanceert AI handelsplatform waarbij gebruikers geen verlies lijden Bitcoin Depot, grootste Bitcoinpinautomatenoperator van Noord-Amerika, vraagt faillissement aan Waarom de Bitcoin ETF plannen van Trump Media zijn ingetrokken Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast See omnystudio.com/listener for privacy information.

    5 min
  7. Crypto Update: Microstrategy overweegt Bitcoin te verkopen, dit is waarom

    May 7

    Crypto Update: Microstrategy overweegt Bitcoin te verkopen, dit is waarom

    Bitcoin staat voor het eerst in maanden weer boven de 80.000 dollar. De koers noteert rond de 81.300 dollar en trekt samen met risicovolle aandelen al weken gestaag omhoog. Wat daarbij opvalt: de terugval eerder dit jaar, naar een dieptepunt tussen de 60.000 en 65.000 dollar, was relatief mild vergeleken met eerdere neergangen. Dat roept de vraag op of de bitcoinmarkt volwassener en dus wat saaier aan het worden is, of dat er nog een diepere dip aankomt. Ondertussen maakte Michael Saylor een duidelijke koerswijziging. De oprichter van Strategy (voorheen MicroStrategy) droeg jarenlang "never sell your bitcoin" als mantra uit, maar gaf tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers aan dat het bedrijf mogelijk toch een deel van zijn bitcoins gaat verkopen. Reden: Strategy heeft jaarlijks zo'n 1,5 miljard dollar aan verplichtingen richting aandeelhouders. Het bedrijf rapporteerde een verlies van 12,5 miljard dollar over het eerste kwartaal. Saylor noemde een eventuele bitcoinverkoop een "inenting" voor de markt, zodat beleggers kunnen wennen aan dit idee. Het aandeel Strategy daalde na de aankondiging meteen met zo'n 4 procent. Dan de voorspellingsmarkten, platforms waar je via cryptotechnologie op de uitkomst van gebeurtenissen kunt inzetten. Polymarket is verboden in Nederland omdat het platform geen gokvergunning heeft. Maar uit onderzoek van het Financieele Dagblad blijkt dat alternatieven als Kalshi, Hyperliquid en Interactive Brokers gewoon nog bereikbaar zijn voor Nederlanders. Hyperliquid is daarbij het lastigst aan te pakken: het platform werkt decentraal, zonder hoofdkantoor of bestuur. Passend bij dit thema: nieuw onderzoek van de London Business School en Yale toont aan dat slechts 3 procent van de deelnemers op voorspellingsmarkten op consistente basis geld verdient. De overige 97 procent verliest geld of heeft simpelweg geluk gehad. De nauwkeurigheid van deze platforms komt dus niet van de "wijsheid van de massa", maar van een kleine groep goed geïnformeerde handelaren die de winst opstrijken. Wat heb je deze week in de Cryptocast? Een gesprek met Marc Kemper, teamleider financiële recherche bij de politie! Best bijzonder dat de politie bij ons komt vertellen over hoe ze met crypto omgaan. Want, dat zal je niet verrassen, crypto wordt ook weleens gebruikt door criminelen. Ik vroeg me af welke crypto's dan, en wat de politie daar allemaal mee kan. Heel gaaf inkijkje. Co-host is Kim Schneider. Strategy overweegt bitcoinverkoop om dividendverplichtingen te dekken Cryptogoksites nog actief in Nederland ondanks verbod op Polymarket Onderzoek: slechts 3 procent van traders op voorspellingsmarkten verdient consistent geld Met Daniël Mol (BNR Cryptocast) of Bart Mol (Satoshi Radio) bespreken we elke week de stand van de cryptomarkt. Luister live donderdagochtend rond 8:50 in De Ochtendspits, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/cryptocast   See omnystudio.com/listener for privacy information.

    6 min

About

Het laatste nieuws over cryptocurrencies en blockchain. Met Herbert Blankesteijn.

More From BNR Nieuwsradio

You Might Also Like